کد مطلب:301572 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

خداوند ذریه و نسل حضرت زهراء را بر آتش حرام کرده است


خداوند متعال در قرآن مجید فرموده:

«و الذی اوحینا الیك من الكتاب هو الحق مصدقا لما بین یدیه ان الله بعباده لخبیر بصیر (31) ثم اورثنا الكتاب الذین اصطفینا من عبادنا فمنهم ظالم لنفسه و منهم مقتصد و منه سابق بالخیرات باذن الله ذلك هو الفضل الكبیر (32)جنات عدن یدخلونها یحلون فیها من اساور من ذهب و لولوا و لباسهم فیها حریر (33) و قالوا الحمدلله الذی اذهب عنا الحزن ان ربنا لغفور شكور (34) الذی احلنا دار القمامه من فضله لایمسنا فیها نصب و لایمسنا فیها لغوب (35) [1] ».

آن چه را كه به تو وحی كردیم از كتاب، حق است و تصدیق كننده آن چه كه پیش رویش بوده همانا خداوند نسبت به بندگانش آگاه و بینا است، آنگاه كتاب را به كسانی كه از بندگانمان برگزیده ایم به ارث دادیم، برخی از آنان نسبت به خویشتن ستمگر و برخی میانه رو و برخی به اذن خداوند پیش گام خیرات بودند اینست آن فضیلت بزرگ، بهشت جاودانه ای كه وارد آن می شوند و با دستبندهای زرین و لولو آراسته گردند و


لباسشان در آن جا از ابریشم خالص است، و گفتند سپاس خداوندی را كه اندوه را از ما زدود همانا پروردگار ما آمرزشگر و سپاسگزار است، خداوندی كه از فضل خود ما را به جایگاه ماندنی وارد كرد در آن جا رنج و زحمتی به ما نرسد و آسیبی بر ما وارد نگردد.

علامه طباطبائی رضوان الله علیه گوید: مقصود از این كتاب در آیه شریفه به طوری كه از سیاق و مسیر عبارات به دست می آید، قرآن كریم است، به چه دلیل؟ فرمایش خداوند متعال در آیه قبلی كه فرمود: آن چه كه به تو وحی كردیم از «كتاب» این خود صراحت بر این مطلب دارد چون «الف و لام» در «الكتاب» برای عهد است نه «الف و لام جنس» و لذا به قول كسانی كه «الف و لام» را برای جنس گرفته و كتاب را مطلق كتابهای آسمانی دانسته اند كه بر پیامبران نازل می شود نباید اعتناء كرد.

كلمه «من عبادنا» احتمال دارد كه كلمه «من» برای تبیین یا ابتائیت و یا تبعیض باشد.

درباره «ان بندگان برگزیده خدا» نیز اختلاف شده است، آن چه كه در ای روایات وارده، از معصومین علیهم السلام وارد شده و بر طبق آنها عده ای به این مطلب قائل شده اند، آنست كه مقصود از بندگان برگزیده ذریه و اولاد حضرت رسول از فرزندان حضرت فاطمه علیهاالسلام است.

و اینكه آنان را به سه گروه ظالم و مقتصد و سابق بالخیرات منقسم دانسته احتمال دارد كه ضمیر «منهم» به خنان بندگان برگزیده برگردد كه هر سه گروه در ارث شریكند گرچه وارث حقیقی آن كسی است كه عالم به كتاب و حافظ آن باشد و او است كه نسبت به خیرات سابق و پیشگام است. [2] .



[1] سوره فاطر.

[2] الميزان/ 44 17- 45.